Podívejte se kolik stojí elektřina právě teď.

Vyjádření k rozhodnutí ERÚ

Parametry domácnosti
Výkon FVE
kWp
Baterie
kWh
Spotřeba
-
kWh/měs.
Přetoky
-
kWh/měs.

Vážení zákazníci, v posledních měsících a letech jste od nás slýchali jen hezké a pozitivní zprávy o tom, jak měníme energetiku, přinášíme inovace, získáváme ocenění a píše se o nás v médiích. Na konci minulého roku jsme jako první ve střední a východní Evropě umožnili domácnostem vyrovnávat síť pro ČEPS a nedávno jsme za to převzali cenu Hrdinů moderní energetiky, kterou nám udělila porota složená z českých ministrů a špiček české energetiky. Dnes ale dobrou zprávu nemáme.

Mezi vámi je mnoho našich kamarádů, známých i rodinných příslušníků. Mnoho z vás, zákazníků, se stalo naším poradním hlasem při inovacích, vděčnými testery, neúnavnými diskuzními partnery a především spokojenými konzumenty našich služeb. Vážíme si toho. A tak chceme, abyste se tuto zprávu dozvěděli nejprve od nás. Po 3 roky trvajícím procesu nám tento týden ERÚ udělil pokutu 1 000 000 Kč. Vás, jako našeho zákazníka se to nijak nedotkne. Dále budeme pracovat na inovacích, měnit svět energetiky a poskytovat naše služby v nejvyšší možné kvalitě.

Co se stalo?

V roce 2022 jsme jako parta lidí se zkušenostmi v technologických startupech vstoupili do (tehdy ještě) Nano Green. Měsíc po začátku našeho angažmá vyvrcholila energetická krize způsobená invazí Ruska na Ukrajinu. Ta v kombinaci se suchým létem zasáhla Nano Green, jako dodavatele energie z obnovitelných zdrojů, výrazněji než kohokoliv jiného. Museli jsme jednat. Zákazníky, kteří u nás do té doby využívali fixní ceny elektřiny na dobu neurčitou, jsme převedli na spot. Ten je dodnes jádrem našich služeb i inovací.Proces přechodu jsme konzultovali se zkušenými právníky z energetiky a byli jsme přesvědčeni, že svým jednáním neporušujeme zákon ani pravidla ERÚ. Ten je však jiného názoru.

Proč jsme dostali pokutu?

Při převodu na spotové ceny jsme zákazníkům Nano Green dali na výběr ze dvou možností, aby se mohli sami rozhodnout, zda s touto změnou souhlasí:

  • přijmout změnu a přejít z dosavadního tarifu na spotové ceny
  • nebo převod odmítnout a přejít k jinému dodavateli

Dle rozhodnutí ERÚ jsme měli ale nabídnout ještě třetí možnost, a to nadále odebírat elektřinu za fixní cenu, bez ohledu na to, jaká by byla. Kdybychom tak elektřinu dále nabízeli například za 20 Kč/kWh, podmínky bychom podle ERÚ splnili. Navyšovat násobně cenu elektřiny  jsme nechtěli, protože jsme věděli, že spot bude součástí našich budoucích inovací. Proto jsme navrhli jen 2 možnosti. A to byla chyba.

Za tento krok na nás z tehdejších 7000 zákazníků podalo 45 stížnost k ERÚ, který po téměř 3 letech rozhodl v náš neprospěch. Navzdory tomu, že všichni zákazníci na přechodu na spotové ceny ušetřili. Brzy se totiž ceny na spotovém trhu stabilizovaly. Ušetřil i stát. Na rozdíl od velkých dodavatelů, kteří v dalších měsících čerpali vysokou státní podporu na kompenzaci vysokých fixních cen elektřiny, jsme my jako Nano Green nečerpali ani korunu.

Ze 45 zákazníků, kteří podali stížnost, jich u nás do dnešního dne 20 zůstalo a 2 dokonce navýšili své služby.

Rozhodnutí ERÚ respektujeme a jsme připraveni pokutu uhradit. V turbulentní době energetické krize a v rychlém tempu našich inovací jsme udělali chybu. Zvažujeme ale další právní kroky, které by vedly ke snížení nebo anulování pokuty, protože nevznikla žádná škoda - naopak.

Stejně jako Vám, jsme tuto skutečnost sdělili i našim obchodním partnerům a vážíme si jejich podpory a pochopení, které projevili.

Doufáme, že tímto jsme nepřišli o vaši podporu, které si vážíme a je naším motorem pro změnu energetiky.