Podívejte se kolik stojí elektřina právě teď.

Od právníka k energetickému surfaři: Jak Tomáš maximalizuje zisky se spotovými cenami

Parametry domácnosti
Výkon FVE
13
kWp
Baterie
41
kWh
Spotřeba
330
-
kWh/měs.
Přetoky
133.98
-
kWh/měs.

Seznamte se s Tomášem, právníkem a zákazníkem společnosti Delta Green, který má osmičlennou domácnost a dosahuje působivých výsledků se spotovými cenami energií. Zjistěte, jak využívá své domácí nastavení, chytré technologie a strategický přístup ke spotřebě energie k maximalizaci úspor a zisků.

Tomáš se stal surfařem měsíce na výrobě v srpnu 2024.

Tomáši, zaujal nás váš úspěch jakožto jednoho z našich nejlepších "surfařů" v srpnu s průměrnou prodejní cenou 5 Kč za kWh. Můžete popsat vaši domácnost a energetické nastavení?

Jsme velká domácnost – celkem osm lidí v dvougeneračním domě ze 70. let, který jsme zrekonstruovali v roce 2009. V domě jsme na konci roku 2022 instalovali stanici HES od výrobce AERS, s. r. o. Máme baterii 41 kWh, střídač 9,9 kW a panely o výkonu 13 kWp umístěné na vedlejší přístavbě s orientací na východ, jih a západ. Topíme hlavně dřevem a občas plynem.

Původně jsme vlastně na začátku roku 2022 měli v úmyslu jen vyměnit starý kotel, kvůli blížícímu se zákazu. Pak jsme začali uvažovat o nejefektivnějším využití dotace NZÚ a nakonec jsme do projektu zahrnuli nový kotel na dřevo, využívání dešťové vody, fotovoltaiku a wallbox. Pořízení dvou ojetých elektromobilů už pak byla jen logická navazující volba.  

Pro domácí automatizaci jste si vybrali Loxone. Co vedlo k tomuto rozhodnutí?

Bylo to tak trochu náhodné. Nechtěl jsem vybírat dodavatele FVE jen podle prvního letáku ve schránce, ale několik měsíců jsem načítal články a sledoval videa na Youtube, abych tomu aspoň trochu porozuměl. Pak jsem jednal s několika firmami a zjistil jsem, že některé z nich třeba jako back up nenabízejí zálohu celého domu, ale záložní zásuvku 230 V vedle střídače pro prodlužovačku k mrazáku, a nemyslí to jako legraci. Náhodou jsem narazil na video o stanici HES vyráběné v Jeseníku, oslovil jsem přímo výrobce a ti mi doporučili jejich proškolenou montážní firmu. Tak jsem se seznámil s panem Ing. Kamilem Petruchou z NGH electro, s. r. o. Systém Loxone byl součástí jeho nabídky a já jsem si zpočátku ani neuvědomoval plný potenciál tohoto řešení.

Jste nyní s Loxone spokojen?

Ano, rozhodně. Oceňuji, že je to komplexní řešení, do kterého lze přidávat další prvky. Kromě FVE jsme do Loxone postupně zapojili i chytřejší nabíjení elektromobilů a akumulaci do bojlerů a do akumulační nádrže u kotle. A nějaké nápady na využití miniserveru ještě mám.

Když jste instaloval fotovoltaický systém, bylo vám jasné, že chcete využívat spotové ceny, nebo jste uvažoval o fixní sazbě?

Měli jsme původní letitou smlouvu s ČEZ Prodej na dobu neurčitou, bez fixace. Ale při realizaci FVE už jsem věděl o spotových cenách a jejich výhodách a dodavatele elektřiny jsme změnili hned po instalaci chytrého elektroměru. Pan Ing. Petrucha nám doporučil Delta Green. První informaci o vašem testování flexibility společně s ČEPS jsem měl vlastně taky od něj. 

Jsem ráda, že jste si všiml našeho cíle vyvíjet chytrá řešení pro budoucnost energetiky. Můžete mi říct, jak jste dosáhl tak skvělé průměrné ceny za energii, kterou jste prodal?

Nemám Protea a na propojení s Loxone teprve čekám, jinak by to bylo jistě ještě zajímavější. Loxone rozdělí spotové ceny v daný den do čtyř kategorií a do sítě prodává jen v nejdražších hodinách. Vysoká průměrná cena v srpnu vznikla tak, že během dovolené nebyla spotřeba domu moc velká a v Loxone jsem jenom nastavil vybíjení baterie do sítě na nižší SOC než obvykle, tak aby další den byl v baterii prostor pro solární zisky, které bychom jinak spotřebovali v domě nebo do aut. To znamená, že systém prodával v nejdražších hodinách větší objem elektřiny a průměr neovlivnily přetoky v levnějších hodinách.

Takže se baterie nabíjí během dne a Loxone prodává přebytek do sítě během hodin špičky?

Systém je nastaven na prodej na základě kombinace nejdražších hodin a předpovědi počasí, resp. solárních zisků pro následující den. Prodává až do nastaveného limitu SOC. My ovšem prodáváme jen málo, snažíme se všechnu vyrobenou elektřinu spotřebovat. Ten srpen byla spíš taková výjimka. V zimě naopak v levných hodinách baterii nabíjíme ze sítě a přes den nám to spotřebu pokryje. Loxone při nákupu ze sítě započítává i pevnou složku ceny a na faktuře vidím, že ve vysokém tarifu je nákup ze sítě minimální.

A jak se díváte na opotřebení baterie?

Stanice HES je zamýšlena jako energetické úložiště s budoucím využitím second-life baterií z automotive, v naší stanici z roku 2022 jsou ještě úplně nové články. Doufám, že když je naše baterie stavěná na úplně jiné výkony v elektromobilu, tak ji nabíjením a vybíjením pouze v domácnosti vlastně docela šetříme a vydrží dlouho.

Diskutujete o fotovoltaice a spotových cenách se sousedy a přáteli? Jakou radu byste dal někomu, kdo o spotových cenách teprve uvažuje?

Doporučil bych to samé, co tenkrát někdo poradil i mně. Zapisovat si pravidelně stav elektroměru v některých hodinách, hlavně ve vysokém tarifu. A pak porovnat časy se spotovými cenami na internetu a zvážit přesun spotřeby v čase. Někomu se to třeba ani nevyplatí. Taky bych doporučil zajímat se o fotovoltaické systémy a nespoléhat se na první reklamu, na kterou narazí. Je důležité pochopit aspoň základy, jak to funguje.

Zpětně hodnotím pozitivně pořízení elektromobilů. Dříve jsme s manželkou dojížděli do práce jeden velkým autem na naftu a druhý vlakem. Teď z určitých důvodů musíme jezdit auty oba, ale zhruba stejné peníze, které jsme dřív dali jenom za naftu, dnes platíme za provoz dvou aut a spotřebu celého domu. 

Také jsem si zkoušel trochu hrát - jednou v květnu byla několik hodin na spotu záporná cena ještě o korunu nižší než distribuční složka ceny, tak jsem ručně v Loxone zapnul patrony a akumulační nádrž u kotle nechal nahřát jen elektřinou. Teplo pak šlo i do radiátorů, ale hlavně na faktuře se objevilo plus 30 Kč. Takže využívání flexibility rozhodně fandím. 

Na závěr bych se ráda zeptala, jak jste spokojen se společností Delta Green. Je něco, co byste zlepšil?

Jsem v zásadě spokojen, ostatně služba zprostředkování nákupu a prodeje na spotu není příliš složitá. Možná by zákaznický portál mohl být uživatelsky přívětivější. Celkově jsem ale se společností Delta Green spokojen a těším se na možnost zapojit se do agregace flexibility.